Pasaż „Europa” w Hamburgu

Woda z rzeki Alster w garażu

Pasaż „Europa“ w Hamburgu jest największym centrum handlowym śródmieścia tego miasta. Jest to „magnes” zarówno dla sprzedających jak i klientów, którzy kuszeni są ofertą produktów z różnych krajów. Pasaż powstał według projektu architekta Bothe Richter Teherani, jako połączenie pomiędzy dwoma ulicami- Mönckebergstraße i Jungfernstieg. Zabezpieczenie przez zmiennymi warunkami pogody oraz doskonałe położenie czynią to miejsce bardzo atrakcyjnym. Znajduje się w nim 30 000 m²  powierzchni handlowej oraz 34 000 m² prestiżowej  powierzchni biurowej.

Wzrok przyciąga rozciągający się nad pasażem szklany dach, który oparty jest na stalowych łukach .

Pod budynkiem znajduje się szeciopoziomowy garaż z miejscami dla 700 samochodów osobowych, był on budowany od góry do dołu za pomocą technologii ścian szczelinowych oraz pali. Na początku została utworzona skorupa zewnętrzna ze ściany szczelinowej o głębokości 35m i szerokości 80cm. Posadzka w formie ramy betonowej staje się w tym wypadku stropem pierwszej podziemnej kondygnacji. Przez pozostawiony otwór wybiera się poniżej leżącą ziemię i w ten sposób zostaje wykonany kolejny poziom podziemny. Przy następnych, niższych kondygnacjach, zasady budowania są takie same.

Największe wyzwanie postawił  poziom wody gruntowej, które ze względu na bliskość rzeki Alster leży na głębokości  1,5 m. Na najniższym poziomie garażu należy się więc liczyć z obciążeniem wywieranym na ściany przez słup wody o wysokości 20m.

W czasie kosztownej budowy garaży podziemnych, w przerwach roboczych położono węże iniekcyjne, poprzez które które po związaniu betonu została wykonana iniekcja żywicą poliuretanową firmy WEBAC. Poza uszczelnieniem przerw roboczych, również rysy i spękania w betonie, którym przy tak wielkich obciążeniach nie da się zapobiec, zostały przez tą iniekcję skutecznie uszczelnione.

Wraz z otwarciem pasażu na początku października 2006 r. zakończono prace uszczelniające. Dzięki temu garaż podziemny może być użytkowany bez żadnych ograniczeń.