Tunel Dietershan w Fulda

Uszczelnienie tunelu w trudnych warunkach logistycznych i temperaturowych

Firma „Schmutz” z Karlsruhe uczestniczyła w remoncie tunelu Dietershan należącego do linii kolejowych „Deutsche Bahn AG”. Dwutorowy tunel z trakcją elektryczną o długości 7375m. został wybudowany w latach 1983- 1987. Ruch w nim odbywa się w obie strony. Tunel zbudowany jest z 2 powłok betonowych- leżącą po zewnętrznej stronie z betonu natryskowego, oraz po wewnętrznej stronie z betonu układanego na miejscu. Powłoka wewnętrzna wykazywała rysy. Na odcinku pomiędzy Fuldą a Michelsrombach trzeba było naprawić łącznie 10 000 metrów bieżących rys znajdujących się na wewnętrznej powłoce z żelbetu. Cały projekt był dużym wyzwaniem i świetnie wykonanym wyczynem logistycznym. Użyto tu wypróbowanych, wysokiej klasy produktów firmy Webac- epoksydową żywicę do połączeń siłowych WEBAC 4110, elastyczną żywicę poliuretanową do uszczelniania i wypełniania rys i pustek o ograniczonej rozszerzalności WEBAC 1405 oraz spienialną żywicę poliuretanową WEBAC.

Żeby nie stwarzać niebezpiecznych sytuacji w ruchu pociągów, prace naprawcze wykonywane były z wąskiej ścieżki przy torze- nocami pomiędzy 23 i 6 godziną oraz w czasie weekendów. Za każdym razem górne przewody trakcyjne oraz inne instalacje musiały być okrywane w celu ochrony przed zanieczyszczeniami . Prace wykonywane były także w niskich temperaturach. Spełniając powyższe wymogi, prace zostały wykonane w czasie 18 miesięcy.